5 manieren waarop je jezelf te kort doet

Elke woensdag verstuur ik een nieuwsbrief naar mijn relaties. Iets persoonlijks, tips over doorzettingsvermogen en leven op je eigen voorwaarden.

Deze week besprak ik 5 manieren waarop je jezelf te kort doet:

Hoe aardig vind je jezelf echt?

De reden dat ik het vraag is omdat we allemaal zo slecht voor onszelf lijken te zorgen. We hebben goede voornemens maar houden niet vol. Of we saboteren onszelf onbewust.

Hieronder heb ik de meest voorkomende manieren waarop je jezelf tekort doen neergezet:

1. Je mening voor je houden omdat je bang bent afgewezen te worden. Elke keer dat je iets niet zegt om deze reden, geef je een signaal af aan jezelf; Ik ben niet belangrijk. Je lichaam reageert hierop, je schouders gaan hangen, je wordt minder ambitieus en zorgt minder goed voor jezelf. STOP HIERMEE.

2. Randzaken voorrang geven boven je gezondheid. Heel vaal hoor ik dat mensen geen tijd hebben om hun bloedsuiker te meten of gezond te eten/sporten. Werk, kinderen, etc zijn belangrijker. NEE, want zonder een goede basis voor jezelf kan je er ook op andere vlakken niet echt zijn (niet voor lang in ieder geval).

3. Overdenken. Heb ik wel goed gehandeld? Hoeveel eenheden insuline heb ik nodig? Wat als, hoe? Dat gaat toch mis? Overdenken verpest meer dromen dan falen. Moet je dan helemaal niet nadenken? Zeker wel, maar dit mag je niet weerhouden om de belangrijke dingen, de dingen waar jij van ‘aan gaat’ te doen. 

4. Te veel tegelijk willen. Je kunt op een paar gebieden echt floreren. Kies wijs. Ik zou zelf wel top-gitarist willen zijn, spaans en russisch willen spreken, elke dag willen trainen en een uur in het bos wandelen, betekenisvol werk doen en voldoende tijd met mijn vriendin en vrienden hebben. Toch gaat dat niet allemaal. Zeker niet elke dag. Als ik het wel probeer krijg ik stress en doe ik alles halfbakken. Kies daarom een paar focuspunten (bv 1 op elk gebied: Sociaal, gezondheid, werk) en begin daarmee. Als je dat onder de knie hebt kan je verder bouwen.

5. Haast hebben. Dit is een ‘biggie’ voor mij. Ik wil alles het liefst gisteren af hebben. En wanneer dat niet lukt raak ik geïrriteerd. Je kunt beter 1 ding goed doen, dan tien dingen half. Vaak komt haast voort uit een gevoel niet genoeg te zijn; Pas als ik x of y af hebben kan ik ontspannen, gelukkig zijn, gaan sporten, etc. Terwijl het andersom is. Je moet direct beginnen met de dingen die goed voor je zijn. Vandaar uit heb je een veel grotere kans op succes in andere gebieden. Doe de dingen rustig en met aandacht. Dan kom je op nieuwe ideeën en werk je vaak veel effectiever.

Heb jij andere ideeën of is het nog niet duidelijk? Laat het me weten.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop